Vanliga frågor


Finner du inte svaret på din fråga nedan eller önskar personlig service är du välkommen att kontakta vår kundservice på telefon 070 991 64 75 eller maila oss på kontakt@danefastighet.se

Alla hyresgäster betalar hyran i förskott, betalningen ska vara inne senast den sista bankdagen varje månad. Det innebär att hyran för april ska vara oss tillhanda sista vardagen i mars. Hyresavier skickas till dig fyra gånger per år, i början av varje kvartal, och innehåller 3 stycken avier med olika förfallodatum. Var noga med att ange rätt betalningsinformation så hyresavgiften registreras på rätt månad.

Första hyresinbetalningen ska vara betald innan du får tillträde till lägenheten.

Inbetalning
Vi erbjuder flera olika sätt att betala in hyran.

  • Hyresavi som skickas till din adress
  • Autogiro
  • E-faktura

I ditt hyresavtal ser du vad som ingår i din hyresavgift när det rör lägenhetens storlek, extra utrymmen och så vidare. Utöver det som anges i hyresavtalet räknas även andra saker in i hyresavgiften.

  • Värme och vatten (ifall inget annat anges i ditt hyresavtal)
  • Löpande underhåll och reparation av din lägenhet, omfattar inte reparationer till följd av skadegörelse, oaktsamhet eller bristfälligt underhåll
  • Sophantering
  • Trappstädning
  • Snöröjning och gräsklippning på allmänna ytor
  • Kabel-TVs basutbud ifall inget annat anges i hyresavtal
  • Kyl, frys, spis, fasta armaturer och eventuell annan fast inredning i lägenheten
  • Brandvarnare, du som hyresgäst ansvarar för att brandvarnaren fungerar

I hyresavgiften ingår inte underhåll av installationer som du som hyresgäst själv lagt till. Det ingår inte förbrukningsmaterial som lysrör, lampor, glimtändare, fläktfilter, batterier till brandvarnare och säkringar till proppskåp. Hyresgäster ansvarar för rengöring av fläktfilter, ventilationsdon, golvbrunn, vattenlås samt avrinningsrör för frostvatten i exempelvis kyl.

Det är viktigt att alltid betala hyran i tid, annars kan det uppstå onödiga kostnader och finns en risk för att du blir av med din bostad. Ifall hyran inte betalas eller kommit in för sent skickas ett inkassokrav till dig efter några dagar.

Som hyresgäst är det alltid ditt ansvar att kontrollera att hyran blir betald, oavsett om du valt att betala via autogiro, e-faktura eller hyresavi.

Ditt hyresavtal innehåller viktig information om din bostad.

Exempel på vad ditt hyresavtal innehåller

  • Allmänna hyresvillkor
  • Storlek (kvm)
  • Hyreskostnad
  • Vad som ingår i hyran

Har du frågor om ditt hyresavtal, kontakta oss.

Inbetalning av hyra
Första hyran ska vara betald innan du får tillträde. Vi rekommenderar att du ansöker om autogiro eller e-faktura för att förenkla hanteringen av fakturor.

Teckna abonnemang

  • Elavtal
    För att du ska ha el behöver du i förväg teckna två olika avtal, ett för elnät samt ett för elhandel.
  • TV och internet
    Utbud av TV-kanaler och internetleverantör varierar sig inom vårt fastighetsbestånd. Vad som gäller i din fastighet finns det ofta information om i trapphuset, du kan också ta kontakt med ditt lokalkontor för att få mer information om vilka leverantörer som finns tillgängliga i din nya bostad.
  • Försäkring
    Om olyckan är framme så är det bra att ha en giltlig hemförsäkring. Du kan annars bli ersättningsskyldig för eventuella skador du orsakat eller inte få ersättning vid exempelvis inbrott.
  • Glöm inte att göra flyttanmälan!
    När du flyttar ska du göra en flyttanmälan till Skatteverket så att du får rätt folkbokföringsadress. Gör din anmälan i förväg eller senast en vecka efter flytten. Skatteverket sprider din nya adress till samtliga myndigheter och även till många företag. Vill du ha eftersändning av din post får du beställa det hos Svensk Adressändring.
    Du som bor i en lägenhet ska vara folkbokförd på lägenheten. Lägenhetsnumret är en del av din adress och består av fyra siffror som visar på vilken våning och var på våningen lägenheten finns. Du kan hitta ditt lägenhetsnummer i ditt kontrakt eller på ditt postfack eller ytterdörr.
  • Gå igenom lägenheten
    Innan du flyttar in dina möbler och saker rekommenderar vi att du går igenom lägenheten. Vi genomför alltid en slutbesiktning med tidigare hyresgäst där vi upprättar ett protokoll, dokumentera eventuella skador om de inte finns dokumenterade där. Annars finns det risk att du blir ersättningsskyldig för dessa skador vid utflyttning.
    När du flyttar möbler och andra tunga saker, var försiktig så att det inte blir skador på exempelvis golv eller väggar.

Det går att skriftligen säga upp din bostad genom att skriva ut och fylla i vår uppsägningsblankett som du sedan postar eller lämnar till oss. För att säkerställa att din uppsägning kommer in till oss är vår rekommendation att den skickas som rekommenderat brev. Vi registrerar och datumstämplar din uppsägning det datum vi fått den skriftligt oss tillhanda.
Om du har ett gemensamt kontrakt med en person behöver även den personen signera uppsägningen.

Uppsägningstid
Efter vi tagit emot och registrerat din uppsägning skickar vi en bekräftelse till dig med mer information om din uppsägning. Uppsägningstiden är tre hela kalendermånader så var ute i god tid för att undvika dubbla hyror. För att din uppsägning ska börja löpa från månadens första dag måste din uppsägning ha registrerats av oss senast den sista dagen i månaden innan.

  • Exempel 1:
    Din uppsägning blir mottagen och registrerad den 31 januari. Uppsägningstid är under februari, mars och april med avflyttning senast den 30 april.
  • Exempel 2:
    Din uppsägning blir mottagen och registrerad den 2 februari. Uppsägningstid är under mars, april och maj med avflyttning senast den 31 maj.

Visning av lägenhet
Under uppsägningstiden kan vi komma att be dig visa lägenheten för andra som är intresserade av lägenheten. Tänk på att du har skyldighet att visa lägenheten, skulle du ha förhinder kan du behöva be någon annan att visa den i ditt ställe.

Besiktning av lägenhet

  • Förbesiktning
    I nära anslutning till uppsägningen genomför vi en förbesiktning, ofta i samband med att vi bekräftar din uppsägning. Det är viktigt att du deltar på förbesiktningen så vi kan gå igenom lägenheten gemensamt, detta för att du ska ha möjlighet att återställa eventuella skador som kan ha uppstått under din hyrestid. Ombesiktning kan komma att ske cirka 1 månad innan utflyttning för att se ifall skador har återställts.
  • Avflyttningsbesiktning
    Innan du flyttar genomför vi en avflyttningsbesiktning. Under besiktningen går en representant på Balder igenom lägenheten tillsammans med dig för att bedöma skicket på lägenheten vid utflyttning jämfört med skicket vid inflyttning. Ett utflyttningsprotokoll upprättas under avflyttningsbesiktningen. Vid frågor om besiktningen, vänd dig till ditt lokalkontor.
    Inför avflyttningsbesiktningen ska lägenheten vara flyttstädad och tömd, det gäller även förråd, uteplats, balkong och andra ytor som hör till din lägenhet. All utrustning som exempelvis dörrar, hatthyllor, gardinbeslag, skåp, takkontakter, brandvarnare etc. ska finnas i lägenheten. Om vi under besiktningen bedömer att lägenheten har skador eller ett onormalt slitage kommer du debiteras för återställningen.
  • Överlämnar nycklarna
    Senast klockan 12.00 första vardagen efter att ditt hyreskontrakt gått ut ska samtliga nycklar lämnats till ditt lokalkontor. Glöm inte eventuella taggar, samt nycklar till tvättstuga, garage och förråd. Skulle du ha tappat bort nycklar eller inte lämnat in dem i tid kommer du behöva stå för kostnaden för eventuellt låsbyte.
  • Glöm inte att göra flyttanmälan!
    När du flyttar ska du göra en flyttanmälan till Skatteverket så att du får rätt folkbokföringsadress. Gör din anmälan i förväg eller senast en vecka efter flytten. Skatteverket sprider din nya adress till samtliga myndigheter och även till många företag. Vill du ha eftersändning av din post får du beställa det hos Svensk Adressändring.
    Du som bor i en lägenhet ska vara folkbokförd på lägenheten. Lägenhetsnumret är en del av din adress och består av fyra siffror som visar på vilken våning och var på våningen lägenheten finns. Du kan hitta ditt lägenhetsnummer i ditt kontrakt eller på ditt postfack eller ytterdörr.

Om du som förstahandshyresgäst har påtagliga skäl att inte använda lägenheten under en tidsbegränsad period och skäl till att behålla behålla ditt förstahandskontrakt under tiden kan du ansöka om att hyra ut lägenheten i andrahand. Huvudregeln i hyreslagen är att du som hyresgäst ska ha hyresvärdens samtycke och uthyrningen får inte innebära påtaglig olägenhet för oss som hyresvärd för att få hyra ut i andrahand.

Vi behöver en skriftlig ansökan från dig, en sådan blankett finner du här. Var ute i god tid och räkna med en handläggningstid på ca 4-6 veckor. Det är inte tillåtet att hyra ut andrahand under en uppsägningstid.

Om det gäller arbete eller studier på annan ort, ska orten ligga längre bort än vad som kan anses vara normalt pendlingsavstånd, det vill säga mer än cirka 8-10 mil och en restid som överstiger 1 ½ timme per dag, enkel väg. Gällande provsamboende godkänner vi max 1 år och det är inkluderat uppsägningstiden som i normalfallet är 3 månader.

Tänk på att du som förstahandshyresgäst är ansvarig både ekonomiskt och juridiskt under andrahandsuthyrningen. Det är viktigt att du informerar din hyresgäst om att det inte finns någon möjlighet att överta en lägenhet som sägs upp av dig utan att uthyrningen är under en begränsad tid.

Om du säger upp en lägenhet som är uthyrd i andrahand måste antingen du eller andrahandshyresgästen visa lägenheten för tilltänkt hyresgäst, därför är det viktigt att du stämmer av vem av er som ska visa under uppsägningstiden. Ditt namn, telefonnummer och e-post som anges på uppsägningen kommer att lämnas ut till intressenter för visning av lägenheten.

Inbrott, brand och andra olyckor kan drabba dig när du minst anar det. Som hyresgäst kan du bli ersättningsskyldig för skador du har orsakat i fastigheten, både i din lägenhet, i allmänna utrymmen eller hos dina grannar. Därför är det viktigt att ha en hemförsäkring, kontrollera att den är giltlig samt vad och vilka den täcker.

  • Exempel 1:
    Om din tvättmaskin läcker och leder till fuktskador i din lägenhet samt hos grannen nedanför kan du bli ersättningsskyldig för skadorna.
  • Exempel 2:
    Ifall ditt barn skjuter en boll och krossar ett eller flera fönster kan du bli ersättningsskyldig för skadorna.
  • Exempel 3:
    Skulle det bli inbrott i ditt förråd kan du få ersättning för de stulna sakerna ifall du har en försäkring.

Har du ingen försäkring bör du omgående teckna en sådan.

Vi målar och tapetserar med skäliga tidsmellanrum. Men det hindrar inte att du själv, på egen bekostnad, ser över dina väggar. Tänk på att arbetet ska vara fackmannamässigt utfört. Du kan bli ersättningsskyldig för slarv, olämpligt material eller extrem färgsättning. Att måla direkt på en tapet anses inte vara fackmannamässigt. Ta gärna kontakt med förvaltaren alternativt förvaltningsassistenten om du vill ha råd och tips.

Inga privata föremål får placeras i det gemensamma trapphuset eller i några andra allmänna utrymmen. Dessa föremål ger en ökad risk för brand, förhindrar utrymningsvägar, försvårar framkomlighet för räddningstjänsten om faran är framme. Din egen dörrmatta placerar du på insidan av din lägenhetsdörr med tanke på brandrisken och städningen i trapphuset. Barnvagn och cykel förvaras i respektive förråd eller i specifikt utrymme avsett för barnvagnar och cyklar.